JAK SE RODÍ COPYWRITER

copywriting

Asi málokdo začal svoji textařskou kariéru prohlášením v dětství: „Až budu velký/á, bude ze mě copywriter.“ Spíše bych to tipovala na nějakou tu cestu přes jedničky ze slohů, korektury, redaktorskou práci, vlastní blog a podobně. Což se mi také nedávno potvrdilo ve známé facebookové skupině, která sdružuje copywritery a další psavce. A dá se nějak takový profesní přerod uspíšit? Několik tipů bych pro vás měla…

Pokud za sebou nemáte textaci několika webů, stohy letáků nebo desítky prodejních výzev, může se vám zdát těžké získat první opravdu copywriterskou zakázku. Nebudu lhát, že k tomu občas není potřeba alespoň trochu štěstí. Na druhou stranu – jak je známo – štěstí přeje připraveným. Takže neházejte flintu do žita a připravte se…

Prostě pište

Pokud máte k psaní vlohy a ke copywritingu předpoklady, časem se to projeví. Zjistíte, že vaše texty mají moc ovlivňovat lidi. Že jste schopni donutit čtenáře k nějaké akci: ať je to změna životního stylu, nebo jen rozhodnutí, že si (ne)koupí knihu, kterou právě recenzujete. A o nic jiného v copywritingu nejde… Jeho síla spočívá v umění přesvědčovat: nenásilně, mezi řádky, s nadsázkou či úplně vážně. Dá se to trénovat v podstatě na jakémkoli textu – a nemusíte zrovna hned prodávat motorové pily.

Inspirujte se

Copywriterský styl se nedá nikdy úplně „obšlehnout“.

Za každým slovem a řádkem totiž stojí osobnost, která se nějak vyvíjela, má něco načteno a nejlépe i zažito.

Proto se ti nejlepší nebojí hodit svoje rady do placu, podělit se o zkušenosti a nechat nahlédnout i do těžce vybudovaného know-how. Využijte toho a učte se od nich. Myslím si, že k tomu není potřeba navštěvovat speciální kurzy, ale pokud vám takové předávání informací vyhovuje, jděte do toho. Možná si ušetříte čas, který byste strávili studiem tisíce článků. Mně vyhovuje spíše hluboké ponoření se do textů, případových studií a knížek v klidu domova.

Sbírejte reference

Ať už teď píšete cokoli pro kohokoli, požádejte danou osobu o referenci. Doporučení sbírejte a budujte si tímto způsobem portfolio. S ukázkovými texty je to v našem oboru složitější, ale o tom možná někdy příště. Když si potenciální klient přečte, že jste spolehliví, dodržujete termíny a vždy dáváte do odvedené práce něco navíc, nikdy to není na škodu. Minimálně vám dá šanci do druhého kola, kde se můžete „vyřádit“ při sepsání požadovaného textu. Reference můžete získat samozřejmě i prací zadarmo… Možná si teď zaťukáte na čelo. V dnešní době? Kdy ani kuře zadarmo nehrabe? Jasně, nemusí jít ale o desítky zakázek, zkuste třeba dvě tři věci. Mně se na začátku osvědčilo například následující:

– V zaměstnání jsem se nabídla, že natextuju nový leták sloužící k propagaci služeb dané instituce. Nespadalo to do mé kompetence a neočekávala jsem za to speciální odměnu – a povedlo se.

Velmi pěkný tištěný výstup byl na světě a hned bylo čím se chlubit.

– Když jsem si chtěla vyzkoušet své schopnosti na kratším typu textu, zúčastnila jsem se soutěže o tvorbu sloganu na propagaci audioknih. Také se zadařilo a můj claim je v mnoha obměnách v dané instituci používán. Dostala jsem k tomu několik fotografií, které to dokazují, a další zářez na copywriterské pažbě je tu.

Netlačte na pilu

Jednou jsem se chtěla dostat jako copywriter do společnosti, která mi sama o sobě moc neseděla. Nebyla jsem si jistá, zda bych se s ní dokázala alespoň minimálně ztotožnit. Což je mimochodem časté copywriterské dilema na téma Koho chleba jíš, toho píseň zpívej? Nicméně šlo o copywriting, a to jsem přece vždy chtěla dělat… Navíc jsem se probojovala až do pátého kola (ano, i tak to někdy může vypadat) ve výběrovém řízení! No, nebudu to natahovat…

Páté kolo spočívalo v osobním pohovoru a tam mi bylo jasné, že tohle ne.

A bylo to jasné i klientovi. Takže jsme se slušně rozloučili. Co z toho vyplývá? Nesnaže se získat první kšeft za jakoukoli cenu, přijde druhý. Pokud jste k tomu už dospěli, tak vždy nějaký druhý přijde.

Dejte do toho něco navíc

Znáte už všechna pravidla správně postaveného textu, všechny zkratky od CTA po SEO, ale stále se nedaří? Máte skvělou rešeršní strategii, probádaný deep web a neváháte pro své zdroje běžet i do knihovny? Přesto se nikdo neozývá? Já do svých textů přidávám vždy něco navíc: něco, co by klient tak úplně nečekal (samozřejmě v rámci tématu a kontextu). Co to může být:

– využijte mezioborové znalosti, údaje a data: pokud v čistě technickém článku najednou mrsknete nějakým tím sociologickým poznatkem, hned bude o level výš;

– oživte prodejní text výstupy z miniankety, kterou jste si udělali mezi přáteli na FB, a pošlete klientovi její náhled;

– nabídněte v závěru článku třeba tip na uspořádání soutěže k danému produktu, i když se to po vás primárně nechtělo (když o to nebude zájem, nikdo vám hlavu neutrhne).

Čtěte (a hlavně beletrii!)

Prostě čtěte, čtěte, čtěte. Jestli vám k tomu mám cokoli dalšího vysvětlovat, tak jste ke copywritingu ještě nedospěli. To je k tomuto bodu všechno.

Studujte psychologii

Psychologie vám pomůže odhalit ta nejtemnější zákoutí čtenářovy duše, a když zabrnkáte na jeho strunu, bude váš. A teď vážně… Psychologické poznatky můžete využít samozřejmě k cílené manipulaci, což se také často děje, a není třeba zatajovat, že marketingový a reklamní průmysl to dobře ví a v podstatě na těchto znalostech stojí. Můžete je ale použít také k tomu, že budete psát trochu „jinak“.

Úplně vám teď neprozradím jak, možná příště… Sledujte i nadále můj blog!

Tento odstavec byl schválně napsán tak, aby zaujal potenciální čtenáře/zákazníky a vyzval je k té správné akci. Pokud jste to hned prokoukli, máte směle našlápnuto a nemusím vám dál nic radit…

A JE TO TADY

Tak, první zakázka je na stole? Článek odevzdán? Blog klienta svěřen do vaší péče? Gratuluji! Možná si najednou řeknete: A to je jako všechno? Nebo zaváháte: Už jsem opravdu „ten“ copywriter? Jste! A možná jste jím byli daleko dříve… Možná už na základce, kdy vaše slohová práce přesvědčila učitelku a ta vám na základě umně zabudovaného CTA dala jedničku. Jen jste ještě nevěděli, že něco podobného děláte. Držím vám palce!

Lenka
mám ráda dobré příběhy, praktické diáře, červené svetry a pruhovaná trička, ořezané tužky, záložky a knížky, kávu a tři tečky...

2 komentáře “JAK SE RODÍ COPYWRITER

  • Tohle mi úplně připomnělo dobu, kdy jsem nevěděla, co vlastně chci a přišla si tak trochu ztracená. Přišlo mi, že všichni přesně ví, co od života chtějí. Jen já pořád nic. Až pak mi to došlo – odmala radši píšu, než kreslím, na základce jsem psala ukázkový slohy, moje články se dostaly až do celostátních novin…Tohle je to, co dělám už odmala, vždycky to tady bylo, je a bude. Jen jsem tomu říkala jinak – chtěla jsem být spisovatelka, redaktorka módního časopisu…Dnes už vím, že jako copywriter můžu být vším, čím jsem kdy chtěla být.

    • Skvělé, ukázka toho, že když to v člověku je, tak to v něm prostě je 🙂